نحوه محاسبه مالیات شرکت ها

محاسبه مالیات شرکت ها به هر کسب و کاری در هر زمینه ای که فعالیت می کند، پنجره ای برای فعالیت و گسترش می دهد، اگر مالیات به خوبی مدیریت و پرداخت شود، امور مالی کسب و کارها چه بزرگ و چه کوچک محاسبه شده و با برنامه ریزی پیش می رود. به همین دلیل امروزه مالیات نقش پر رنگی در شرکت ها، سازمان ها و حتی فروشگاه های کوچک ایفا می کند.

اهمیت محاسبه مالیات شرکت ها

هر فردی در هر نقطه از دنیا و با هر میزان از درآمد که باشد، احتمالا به‌طور مستقیم یا غیر‌مستقیم با واژه مالیات برخورد کرده است. مالیات به آن بخش از درآمد گفته می شود که باید به دولت پرداخت گردد. درواقع بخشی از سود سالانه درآمدها به‌عنوان مالیات به سازمان مالیاتی پرداخت می شود. برای محاسبه مالیات شرکت های خدماتی و صنعتی، تمامی فعالیت های آن‌ها اعم از داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرند.

گاهی مجموعه‌ها بدون آگاهی از شرایط و ضوابط مالیاتی، درگیر مشکلات مالیاتی بسیاری می شوند. داشتن اطلاعات کافی در خصوص نحوه محاسبه مالیات، به شما این امکان را می دهد تا هزینه‌های خود را مدیریت کرده و برای سودآوری بیشتر تلاش کنید.

قوانین مالیاتی شرکت ها

تمامی افرادی که در ایران کسب و کار یا فعالیت اقتصادی دارند چه ایرانی و چه خارجی باید مالیات بپردازند. قوانین مالیاتی برای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد عدالت اقتصادی ضروری هستند. در این مقاله از رایان محاسب تلاش می کنیم تا اطلاعات جامعی از این قوانین را در اختیار شما قرار دهیم.

فرمول و نحوه محاسبه مالیات

همه کسب‌ و کارها موظف هستند تا حداکثر ۴ ماه پس از شروع فعالیت، نوع فعالیت و صنف خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام دارند. به‌طور کلی مراکز خیریه، مجموعه‌های فرهنگی و هنری و اصناف مناطق کمتر توسعه یافته، مالیات نمی پردازند.

اگر صاحب کسب‌ و کاری هستید و می خواهید بدانید چقدر باید مالیات بپردازید، در ابتدا رقم معافیت مالیات بر درآمد را با درآمد سالیانه خود مقایسه کنید. اگر درآمد سالانه شما از این مقدار کمتر باشد، شما نباید مالیات بپردازید.

اما بعد از کسر این مقدار که در سال ۱۴۰۱ سی و پنج میلیون و ششصد هزار تومان بوده است، سود سالانه تا ۵۰ میلیون تومان، بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، به ترتیب مشمول ۱۵، ۲۰ و ۲۵ درصد مالیات می شوید.

برای مثال اگر شما ۶۵۰ میلیون درآمد سالانه داشته باشید و از این مقدار ۴۲۰ میلیون تومان هزینه کرده باشید، ۳۶ میلیون تومان معاف از مالیات هستید؛ از ۱۴۴ میلیون باقی مانده ۵۰میلیون اول با ۱۵ درصد، ۵۰ میلیون دوم با ۲۰درصد و ۴۴ میلیون نیز در نهایت با نرخ ۲۵ درصد مشمول مالیات خواهد بود.

انواع مالیات شرکت ها

شرکت‌ های فعال در داخل یا خارج از کشور، بعد از کسر معافیت‌ها و هزینه‌ها، مشمول ۲۵درصد مالیات می شوند؛ به این نوع مالیات، مالیات بر درآمد گفته می شود. مالیات ارزش افزوده، مالیات غیرمستقیم شرکت‌هاست که در نهایت توسط مصرف‌کننده پرداخت می شود. همه افرادی که فعالیت اقتصادی دارند و یا در ازای انجام فعالیتی حقوق و دستمزد دریافت می کنند، مشمول مالیات بر حقوق و دستمزد می شوند. البته وزارت‌خانه‌ها و سیستم‌هایی که بودجه آن‌ها توسط دولت تعیین می شود، این مالیات را پرداخت نمی کنند.

شرکت های مشمول مالیات با توجه به یک سری موارد باید به دولت مالیات پرداخت کنند که نرخ آن ها با توجه به شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد که عبارتند از:

  • براساس درآمد
  • ارزش افزوده
  • حقوق و دستمزد

مالیات بر درآمد

مالیات برای افراد حقیقی با توجه به میزان درآمدی که دارند، بین ۱۵ تا ۲۵درصد متغیر است؛ اما، برای افراد حقوقی و شرکت ها، ۲۵ درصد ثابت در نظر گرفته می شود. اگر با جزئیات بیشتری به گروه‌های مشمول مالیات بر درآمد دقت کنیم، می توانیم فعالیت‌های شرکت ها در قبال این نوع از مالیات را در ۳ بخش تقسیم بندی کنیم:

  • در گروهی از مشاغل، اظهارنامه‌های مالیاتی مبنی بر عملکرد دو سال قبل و بر‌اساس فعالیتی که دارند تنظیم می شود؛ واردکننده‌ها و صادرکننده‌ها، کارخانه‌دارها، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و … در این گروه قرار می گیرند. این دسته از فعالین اقتصادی می بایست از اسناد و مدارک خود نگهداری کرده و صورت‌حساب سود و زیان و نیز ترازنامه خود را ارائه دهند.
  • صاحبان مشاغلی که درآمد ابزاری دو سال قبل آن‌ها و یا آخرین درآمد قطعی شده آن‌ها کمتر و یا مساوی پنجاه‌و پنج میلیارد ریال و بیشتر از هجده میلیارد ریال است، در دسته دوم قرار می گیرند. این گروه باید از اسناد مربوط به خرید و فروش کالا یا خدمات و هزینه‌های خود نگهداری کرده و صورت‌حساب‌های ماهانه و سالانه خود را تنظیم نمایند.
  • مشاغلی که در هیچ کدام از این دو گروه جای نمی گیرند، گروه سوم را تشکیل می دهند. این گروه ضمن نگهداری از اسناد، باید عملکردی مشابه گروه اول داشته باشند.

قوانین مالیاتی شرکت ها 

مالیات ارزش افزوده

این نوع از مالیات، غیر مستقیم و مرحله‌ای است که با‌توجه به ارزشی که در چرخه تولید و توزیع کالا یا خدمات به آن افزوده می شود، محاسبه و تجمیع شده و در انتها توسط مصرف‌کننده پرداخت می شود.

همه مودیان نظام مالیاتی باید این مالیات را به صورت درصدی از بهای فروش یا ارائه خدمات از محل فروش جمع‌آوری نموده و به صورت فصلی و دوره‌ای به سازمان مالیاتی کشور واریز کنند.

مشمولین مالیات بر ارزش افزوده، موظف هستند ثبت‌نام، صادر کردن صورت حساب، وصول مالیات، ثبت و نگهداری از از مدارک و سند‌ها و ارائه اظهار‌نامه مالیاتی را انجام دهند. یکی از مهم‌ترین درآمدهای خزانه شهرداری‌ها و استانداری‌ها، مالیات بر ارزش افزوده است که خزانه مرکزی به نسبت آن را پخش می کند.

مالیات حقوق و دستمزد

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به جز مجموعه‌هایی که بودجه دولتی دارند، تمامی افراد فعال در حیطه اقتصادی، و به‌طور کلی همه افرادی که در قبال ارائه کالا و یا خدمات حقوق و دستمزد دریافت می کنند، باید مالیات بر دستمزد بپردازند.

مالیات شرکت های بورسی

از شرکت هایی که سهام آن‌ها در بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران پذیرفته شده اند، باید تحت عنوان مالیات شرکت های بورسی، مالیات بپردازند. این نوع از مالیات مستقیم، پس از کسر هزینه‌ها و استهلاک، از شرکت ها اخذ می شود. شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به ترتیب از ۱۰ و ۵ درصد مالیات بر در آمد فروش کالاهای پذیرفته شده در بورس و مالیات بر درآمد شرکت ها معاف هستند.

همچنین اگر این شرکت ها ۲۰درصد از سهام شناور آزاد را داشته باشند، می توانند این درصد معافیت خود را دو برابر کنند. همچنین، اگر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران در سال مالی گذشته زیان داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند.

شرکت های بورسی می توانند به‌صورت نقدی و یا الکترونیکی و سالیانه مالیات خود را پرداخت کنند.

مالیات شرکت های زیان‌ ده

اگر بعد از بررسی سازمان امور مالیاتی کشور، زیان یک شرکت مشخص و تایید شود، آن شرکت تا زمانی که به سوددهی برسد و ضررهای گذشته خود را جبران کند، معاف از مالیات می شود. باید توجه نمود اگر مستندات کافی برای اثبات زیان‌دهی شرکت وجود نداشته باشد، سوددهی در سال‌های گذشته تایید شده و یا قوانین مالیاتی رعایت نشده باشند، اخذ این معافیت امکان پذیر نیست.

مالیات شرکت های دانش ‌بنیان

شرکت ها و موسسات خصوصی یا تعاونی که بر پایه علم و دانش به فعالیت می پردازند، با نام شرکت های دانش بنیان نام می گیرند. در راستای گسترش علم، دانش و فناوری، از این شرکت ها حمایت می شود. یکی از این انواع حمایت‌ها، معافیت‌های مالیاتی هستند.

شرکت هایی که تمام فعالیت‌های خود را دانش بنیان پیش می برند، از پرداخت تمامی انواع مالیات‌ها معاف هستند. اگر صاحب شرکتی دانش بنیان هستید و یا قصد دارید در این حیطه فعالیت کنید، لازم است برای معافیت مالیاتی ابتدا گواهینامه دانش بنیان را از سازمان امور مالیاتی دریافت کرده و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنید و با اعلام معافیت مالیاتی از این قانون استفاده کنید.

مالیات شرکت های غیر‌فعال

اگر شرکتی در دسته شرکت های غیرفعال قرار بگیرد، نباید مالیات پرداخت کند. اگر شرکتی در طول سال مالی هیچ گونه فعالیت اقتصادی نداشته و یا گردش مالی نداشته باشد، و نیز اگر معامله‌ای با سایر افراد یا شرکت های دیگر انجام نداده باشد و به‌طور کلی درآمدی کسب نکرده باشد، مشمول قانون مالیات شرکت های غیرفعال گردیده و با اعلام عدم فعالیت به سازمان مالیاتی، معافیت مالیاتی دریافت می کند.

این شرکت ها بعد از تشکیل پرونده و نامه‌نگاری با اداره مالیاتی، دفاتر قانونی پلمپ شده را تحویل داده و اظهارنامه‌های مالیاتی و ارزش افزوده را سفید تحویل اداره مالیاتی می دهند.

در صورتی که شرکتی غیرفعال باشد اما اعلام نکند، ممکن است علاوه بر پرداخت مالیات درآمد، جریمه هم پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات شرکت های سهامی خاص

در هر سال مالی با توجه به عملکرد و فعالیت شرکت های سهامی خاص، میزان مالیات پرداختی این شرکت ها تعیین می شود. بعد از کسر ۱۰ درصد نسبت به بقیه بر طبق قانون مالیات مستقیم اعمال می شود. اگر در این نوع مجموعه‌ها فعالیت دارید، باید بدانید دقیق‌ترین و راحت‌ترین راه برای بررسی مالیات، تنظیم اظهارنامه مالیاتی دقیق است. رایان محاسب با بکارگیری ماهرترین حسابداران در این حیطه می تواند به شما کمک کند. یک اظهارنامه دقیق و مناسب، می تواند میزان مالیات پرداختی را کاهش دهد.

نحوه محاسبه مالیات شرکت های حقوقی

قوانین مالیاتی و مالیات شرکت های حقوقی در شرکت های مختلف متفاوت است. در برخی از کشورها این نرخ ثابت است و در برخی دیگر، با توجه به عملکرد و فعالیت متفاوت است. در این مقاله از رایان محاسب، بررسی جامعی در خصوص این قوانین در ایران صورت گرفت.

معافیت‌ های مالیاتی چیست؟

معافیت‌ های مالیاتی چیست؟

با توجه به اینکه مالیات بخش مهمی از درآمد دولت را تشکیل می دهد، نمی توان به تمامی کسب‌ و کارها معافیت مالیاتی داد؛ اما، این مسئله به عنوان یک ابزار حمایتی مورد استفاده دولت‌ها قرار می گیرد. فعالیت‌های حیطه آموزشی، تولیدی و گردشگری، اختراعات و اکتشافات، پژوهشی، سپرده‌های بانکی، کشاورزی، درمان و صادرات، بخش‌های اصلی هستند که می توانند از این معافیت بهره ببرند.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

راهکارهای قانونی زیادی برای کاهش مالیات برای شرکت ها وجود دارد. می توانید از فضای شخصی و خانه خود برای دفتر کار استفاده کنید، به خیریه‌ها کمک کنید، اظهارنامه‌‌ها و پرداخت‌های مالیاتی به موقع داشته باشید و یا حتی بخشی از درآمد و سود خود را به اشتراک بگذارید و با کارشناسان رایان محاسب در ارتباط باشید تا درخصوص راه های کاهش مالیات مجموعه خود بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

سوالات متداول

مالیات شرکت‌ها چند نوع هستند؟

به طور کلی در سه دسته مالیات بر درآمد، ارزش افزوده و حقوق و دستمزد خلاصه می شوند.

آیا همه شرکت‌ها باید مالیات بپردازند؟

قوانین مالیاتی برای همه شرکت‌ها وجود دارد اما شرکت‎‌های دانش بنیان با بهره‌گیری از قوانین حمایتی می توانند معافیت بگیرند. همچنین شرکت‌های غیرفعال و زیان‌ده نیز با ارائه اظهارنامه بر‌حسب شرایط از پرداخت مالیات معاف هستند.

چگونه می توان مالیات شرکت‌ها را کاهش داد؟

اشتراک گذاری سرمایه، ارائه اظهارنامه دقیق، کمک‌های عام‌المنفعه و مشورت با کارشناسان خبره مانند کارشناسان فعال در رایان محاسب.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *